PIAȚA BIROURILOR
Volumul total de spații de birouri în capitalele Europei Centrale și de Est (Bratislava, București, Budapesta, Praga, Sofia și Varșovia) a depășit la sfârșitul anului 2020 20,5 milioane de mp. În timp ce oferta din Varșovia, Budapesta sau Bratislava a continuat să crească, dezvoltarea altor piețe a încetinit și s-a confruntat cu dificultăți. cu finanțare sau procese lungi de planificare. Drept urmare, rata locurilor de muncă vacante la Praga a rămas relativ scăzută (7,0%), în timp ce la Budapesta a crescut (9,1%). Absorbția netă a rămas pozitivă pe toate piețele.
Impactul creșterii numărului de scheme de lucru de la domiciliu poate fi observat în întreaga regiune, deși activitatea chiriașilor a scăzut mai puțin decât se aștepta. Unele companii își reconsideră nevoile de spațiu de birouri, oferind o parte din spațiile lor pentru subînchiriere. Chiriile totale rămân stabile în majoritatea piețelor, în timp ce pachetele de stimulente sunt extinse pentru a include perioade mai lungi fără chirie și taxe de finisare mai generoase, crescând presiunea asupra chiriilor eficiente.
PIAȚA INDUSTRIALĂ
La sfârșitul anului 2020, existau mai mult de 39 de milioane de mp de spațiu industrial și de depozitare modern în CEE; aproximativ jumătate din aceasta (51%) în Polonia. Piața industrială se dezvoltă rapid în regiune: aproximativ 11,5 milioane de mp de spațiu nou au fost finalizați în ultimii trei ani. Piețele din Polonia, Republica Cehă și România au crescut cel mai rapid. Peste 3 milioane de metri pătrați sunt în prezent în construcție - aproximativ o treime din cei construiți pe bază speculativă, ceea ce demonstrează o stare bună a piețelor considerate mai puțin riscante pentru investitori decât în ultimul deceniu.
Companiile din diverse industrii (în special comercianții cu amănuntul) dezvoltă intens strategii de vânzare multicanal. Ele cresc cererea de servicii logistice și spații de depozitare de mai multe tipuri - centre logistice pentru distribuția internă și transfrontalieră și proiecte dedicate logisticii „ultimului kilometru”.
PIAȚĂ DE VÂNZARE
Modelul tradițional de magazin se schimbă atât în Europa, cât și în țările din Europa Centrală și de Est. Retailerii se confruntă cu un nou mediu care stimulează inovația și flexibilitatea. Importanța tot mai mare a comerțului electronic este incontestabilă, deși nu există niciun motiv să credem că comerțul cu amănuntul nu va funcționa pe termen lung. Ocuparea centrelor comerciale din majoritatea țărilor din regiune rămâne cu mult sub media din Europa de Vest. În unele sectoare (electronice, electrocasnice), lucrurile mergeau bine, în ciuda magazinelor închise din 2020. Investițiile sunt acum direcționate spre construirea și extinderea unor mici complexe și parcuri comerciale, care oferă o experiență de cumpărare mai rezistentă la provocările actuale.
PIAȚA HOTELURILOR
Sectorul hotelier global s-a confruntat, fără îndoială, cu provocări serioase în 2020. Hotelurile din CEE nu au făcut excepție, cu venituri medii pe cameră în scădere cu aproximativ 80% în capitalele CEE-6 (Bratislava, București, Budapesta, Praga, Sofia, Varșovia). În mod surprinzător, activitatea tranzacțiilor din regiune a scăzut semnificativ, volumul tranzacțiilor scăzând cu aproape 75%, deoarece multe tranzacții au fost suspendate sau retrase. Cu toate acestea, s-a văzut încă o mică suferință pe piață, susținută de sprijinul guvernului și moratorii de împrumuturi. În schimb, investitorii așteptau o vizibilitate mai mare asupra redresării pieței înainte de a-și lua angajamente. Pe măsură ce lansările de vaccinare continuă și piața prezintă semne de optimism în timpul verii, se așteaptă ca performanța hotelului și activitatea de tranzacții să crească în a doua jumătate a anului.
Sursă: https://www.cushmanwakefield.com/en/czech-republic/insights/cee-marketbeat